22. 10. 2015

Rozhovor a recenzia: Darina Hamarová - Životom nekráčam sama

Ahoj.

Dnes vám prinášam rozhovor s ďalšou slovenskou autorkou. Konkrétne s Darinou Hamarovou ktorej v týchto dňoch vyšiel v poradí už 3 román. Takže po knihách Slzy muža a Životom nekráčam sama, uzrela svetlo sveta aj knižka Ruleta života. Ja vám však dnes prinesiem recenziu na knihu Životom nekráčam sama ktorá ma naozaj rozcítila. Ale o tom až o chvíľu, najskôr si prečítajte rozhovor J

Prečo ste začali písať?
Od malička som rada písala. S pribúdajúcimi rokmi som zistila, že ma fascinujú  životné príbehy ľudí. A tak som to spojila. Príbehy mojich kníh sú postavené na skutočných základoch. Sú reálnym obrazom života okolo nás. Životom nekráčam sama je môj životný príbeh. Príbeh ženy, ktorá je napriek nepriazni osudu rozhodnutá s ním bojovať a zvíťaziť. Je to o žene, ktorej život poznačila choroba, ktorá sa v jej rodine doslova udomácnila. Takých žien ako Danica je na Slovensku veľmi veľa. A každá si zaslúži náš obdiv. Pre mňa je najdôležitejšie, aby čitatelia po dočítaní posledného riadku neodložili môj román len tak, aby ich prinútil zamyslieť sa nad tým, čo som tým románom chcela povedať, aký odkaz som im v ňom zanechala. Ja hovorím, že každá kniha, každý román by mal mať svoju dušu. A v tom je podľa mňa tajomstvo dobrej knihy. Keď píšem knihu, chcem, aby mal čitateľ pocit, že mu príbeh rozprávam, že sedím oproti nemu a že je súčasťou deja.

Čítala vaša rodina vaše knihy?
Áno. Moja rodina a priatelia sú moji prví čitatelia. Dcéra a netere sú prví a tvrdí kritici rukopisu. J

Aký štýl kníh čítate?
Tak to je veľmi rôznorodé – životopisy, cestopisy, detektívky, básnické zbierky, romány, ale ani za svet nevezmem do rúk sladučký román. Tiež nečítam horory a neviem prísť na chuť motivačným knihám.

Váš obľúbený autor?
Môžem viac? Jane Austen, Agatha Christie, Barbara Bickmorová, Mark Twain.

Kniha ku ktorej sa vraciate?
Malý princ. Na to, aká je útla, je v nej veľa ľudskej múdrosti. Dobrá kniha nepotrebuje mať tisíc strán. Niekedy stačí aj deväťdesiatšesť.

Ste voči svojim kolegom spisovateľom kritická?
Nie, nevyjadrujem sa kriticky ku knihám iných autorov. Ako čitateľka mám názor, že neexistuje zlá kniha. Je len nesprávny výber knihy. Ak sa stane, že mi kniha nesadne, jednoducho ju odložím a nemám potrebu roztrubovať do sveta, že je to brak. Nie som na to vlastne ani fundovaná, nie som totiž literárny kritik. A tá mnou nedocenená kniha, si určite nájde svojho čitateľa.

Sú vaše knihy pre všetky generácie?
Áno, reakcie čitateľov sú toho dôkazom. Keď som písala knihu, videla som pred sebou čitateľa, ktorý má už čo-to prežité. Zistila som však, že moje knihy čítajú už čitatelia od trinásť rokov. Moji žiaci sú totiž nesmierne zvedaví, aké zákutia duše odhalí ich učiteľka. J Len neviem, či taký mladý čitateľ dokáže niektoré veci správne interpretovať. Na druhej strane im však možno vštepím lásku ku knihám.

Najšťastnejší deň vo vašej spisovateľskej kariére?
Neviem jednoznačne určiť jeden deň. Možno preto, že som emočný človek a všetko veľmi prežívam. Prvý šťastný a nezabudnuteľný deň bol, keď k nám na Oravu dorazila kniha Slzy muža. Keď dostanete do rúk prvý výtlačok svojej knihy, ešte „teplej“ voňavej, neveriacky ju obraciate v rukách ako svoj najväčší poklad. Slzy šťastia ma premohli, keď som na Bibliotéke 2014 prvýkrát držala knihu Životom nekráčam sama. Táto kniha, ako som už spomínala, je pre mňa špecifická tým, že je to príbeh môj a mojej rodiny A potom deň, keď som sa dozvedela, že kniha bola ocenená v ankete Kniha Oravy a keď som sa na martinus.sk dostala medzi TOP 5 autorov na Slovensku za rok 2014. Tieto ocenenia majú pre mňa mimoriadnu hodnotu z dôvodu, že išlo o čitateľské ankety a mne dali spätnú väzbu od čitateľov.

Je nejaký autor ktorého by ste chceli spoznať?
Áno, ale bohužiaľ stretnutie sa už nedá zrealizovať. Páči sa mi tvorba Jane Austenovej. Napriek jej krátkemu životu sa stala zakladateľkou moderného, tzv. „rodinného“ románu. Fascinuje ma jej opis charakterov a pocitov postáv, predovšetkým ženských, pretože v dobe, keď žila, nebolo možné, aby ženy trávili čas s rôznymi  mužmi a vedeli preniknúť do sveta ich myslenia. Jane je mojou veľkou  inšpiráciou, keď sa snažím vdýchnuť dušu a vykresliť emocionálny svet knižným postavám, dnes už môžem aj mužským. J

Čo by ste odkázali vašim čitateľom a začínajúcim autorom?
Pre každého autora je najväčšou odmenou skutočnosť, že sa jeho kniha ľuďom páči, že ju čítajú. Veľmi ma teší, že moje knihy si našli svojich priaznivcov a že čitatelia si nájdu čas a napíšu mi o emóciách, dojmoch, ktoré kniha v nich zanechala. To je pocit na nezaplatenie.
A odkaz začínajúcim autorom? Ak chcete byť úspešným, mali by ste mať dobrý nos na tému, o ktorej chcete písať, mali by ste disponovať dobrou fantáziou a vedieť vyskladať dej, musíte mať talent vedieť „vyrozprávať“ svoj príbeh a nakoniec, musíte mať obrovské kusisko šťastia, aby ste našli ochotného vydavateľa, ktorý vašu knihu ponúkne trhu a potom vám už neostáva nič iné, len dúfať a veriť, že si tú vašu knihu niekto aj prečíta.

Životom nekráčam sama

Vydavateľstvo: Motýľ
Rok vydania: 2014
Počet strán: 200 strán
Väzba: pevná väzba
Obsah: Tento román sa rodil veľmi ťažko. Námet naň nosila autorka v hlave niekoľko rokov, ale k jeho realizácii došlo až po napísaní knihy Slzy muža, ktorá si získala priazeň mnohých čitateľov.
Životom nekráčam sama je príbeh ženy, ktorú poznačila choroba. Zákerná choroba, ktorá nemilosrdne zasahuje do mnohých rodín. Choroba, ktorá prináša bolesť a ťažké chvíle nielen trpiacemu, ale aj jeho najbližším.
Príbeh Danice, hlavnej postavy knihy, je plný zložitých životných situácií. Autorka sa, pre ňu typickým sugestívnym spôsobom, vnára do pocitov ženy, ktorej osud je už desať rokov spätý s bojom o život. Je len na nej, ako túto, asi najťažšiu životnú skúšku zvládne.
Podkladom pre napísanie románu Životom nekráčam sama bol rovnako ako pri knihe Slzy muža skutočný príbeh. Skutočný príbeh s autobiografickými črtami, pretože tentoraz je to životný príbeh autorky, Dariny Hamarovej.
Prehrávať môžete, no prehrať nie.

Anotácia: Sú chvíle, keď si myslíte, že už hlbšie padnúť nemôžete, že sa už nevstanete, že je všetkému koniec. A potom sú chvíle, keď vám zrazu osud dá druhú šancu, postavíte sa opäť na štartovú čiaru a je len a len na vás, ako tú šancu využijete.

Pripadám si ako boxer v ringu. V zápase bez rozdielu váh. V jednom rohu som ja, dnes štyridsaťpäťročná žena vážiaca sotva šesťdesiat kilogramov. V druhom rohu je môj osud. Omnoho ťažší. Zvádzam s ním svoj boj. Občas dostanem poriadne po nose. Občas ma svojím úderom pošle až na podlahu ringu. Často je ten úder riadne podpásový, až mi vyráža dych. Osud nebojuje vždy fér. Prečo by mal? Veď cena za výhru je vysoká. V stávke je predsa život. Môj život. Každý ďalší úder, čo dostávam, bolí viac a viac. Nohy mám ťažké ako z olova. Napriek tomu vstávam, ruky zdvíham do výšky očí na znak, že som pripravená bojovať ďalej.

Môj boj s osudom ma naučil jedno. Nikdy, naozaj nikdy sa nevzdávať. Nikdy, naozaj nikdy si nepripustiť, že prehráte. Prehrávať môžete, no prehrať nie. Pretože neviete, kedy to ten osud zabalí a nechá vás nad ním zvíťaziť.

Pri čítaní tejto knihy som uronila nejednu slzu. Viem aké to je keď má niekto blízky vo vašej rodine takúto vážnu chorobu a vy ste bezradní lebo neviete čo máte robiť. Obdivujem autorku že dokázala o svojom osude napísať takúto knihu a tým dala nádej tým ktorý s touto chorobou zvádzajú boj. Ona je živí príklad toho že sa dá vyhrať. V knihe popisuje všetko. Odo dňa kedy sa túto informáciu dozvedela od svojho lekára, cez všetky liečby, oznámenie tejto správy svojim blízkym až po samotný boj v ktorom sa nevzdávala. Pri čítaní pochopíte že v ťažkých chvíľach pri vás nebude stáť vaša práca, vaši obdivovatelia či čokoľvek iné s čím sa môžete pochváliť. Jediný na koho sa budete môcť spoľahnúť ste vy sám a vaši najbližší. Ak máte radi knihy založené na skutočnej udalostí tak vám určite túto knihu odporúčam.

A čo vy a tieto knihy? Ja mám momentálne nútenú dovolenku vďaka chorobe tak mám čas aspoň čítať. Želám vám krásny deň.
Pá;)