11. 2. 2015

Rozhovor s Mirkou Novysedlákovou



Ahoj

Dnes vám chcem predstaviť ďalšiu slovenskú autorku a to Mirku Novysedlákovú. Na pultoch kníhkupectiev si môžete všimnúť jej knihu Prísne tajný denník Miry Danesovej. Ak ste si ju však nevšimli tak vám ju dnes predstavím.






Niečo o Mirke: Mirka Novysedláková sa narodila 20. Apríla 1988 v Poprade. Ukončila štúdiu na FiF UK v Bratislave v odbore prekladateľstvo a tlmočníctvo pre anglický a švédsky jazyk. V súčasnosi žije v Bratislave. Popri plnení materských povinností sa venuje prekladaniu z angličtiny a švédčiny, veľa číta, píše a hľadá nové nápady na tvorbu.

Denníkový román Prísne tajný denník Miry Danesovej začala písať už v šestnástich a pokúsila sa v ňom, aj na základe vlastný zážitkov, úsmevnou formou zachytiť problémy dospievajúcich tínedžerov.



Otázky:

Prečo si začala písať?
Hlavne preto, že milujem knihy a od útleho detstva ma fascinuje všetko, čo s nimi súvisí. Z môjho knihomoľstva teda prirodzene vyplynuli aj pokusy o písanie.

Čítala tvoja rodina tvoju knihu?
Mama, brat, svokor a niekoľko kamarátok áno, môj priateľ sa ešte len chystá. Za to jeho otec - svokor to stihol až dvakrát a páčilo sa mu, a to je pán na dôchodku, takže som bola milo prekvapená. 

Aký štýl kníh čítaš?
Čítam rôzne žánre, klasiku, fantasy, červenú knižnicu, dystopiu, detektívky, ale aj ezoteriku či faktografiu. Myslím si, že nejde ani tak o žáner ako o kvalitu prevedenia, aby ma kniha zaujala. Vyhýbam sa brutálnym knihám – krvavým hororom - a určite by som nevzala do rúk nič, kde umierajú deti.

Tvoj obľúbený autor?
Prvé miesto patrí jednoznačne Jane Austenovej, ale od detstva ma fascinoval aj Shakespeare, zo súčasných zahraničných mám rada vtipný štýl Britky Sophie Kinselly, Američanky Meg Cabot a Nemky Kerstin Gier, spadajú viac-menej do tej istej kategórie chick-lit, zbožňujem aj Paula Coelha, nemôžem zabudnúť ani na J.K.Rowlingovú a Harryho Pottera - nazvala ho by som ho príbehom mojej generácie, keďže som doslova na ňom vyrástla, prvú knihu som čítala asi ako 11 ročná a poslednú ako devätnástka, zbožňujem ten príbeh a dokázala by som to čítať dookola. Čítam aj slovenských autorov, naposledy ma zaujala Uväznená v čase od Kristínky Ježovičovej a Boj o štát od Alexandra J. Kenjiho. Myslím si, že na Slovensku je veľa talentovaných autorov a som rada, že niektorých poznám aj osobne.

Kniha ku ktorej sa vraciaš?
Neustála sa vraciam k ezoterickým knihám, resp. o psychotronike ako je Diagnostika karmy od Lazareva, Dar Ducha od Prenticea Mulforda či ku knihám od Edgara Cayceho – najmä k takým, ktoré mi vysvetľujú ako fungujú život na základe duchovných právd a karmických štruktúr. Z beletrie je to jednoznačne Pýcha a predsudok  – snažím sa prísť na to, ako to Jane Austenová dokázala tak geniálne skĺbiť – romantiku, satiru, komédiu a ešte aj tú nadčasovosť!

Si voči svojim kolegom spisovateľom kritická?
Ak sa mi kniha nepáči, tak si poviem, že je pre iných čitateľov, nie pre mňa. Stretla som sa už s knihou, ktorá mi pripadala vyslovene amatérska, ale riadim sa heslom ži a nechaj žiť, ak sa to niekomu páči, je to výlučne na ňom, ale myslím si, že mám určité nároky na príbeh – postavy ma musia zaujať a presvedčiť o svojej reálnosti, páči sa mi, ak majú svoj rukopis – resp. každá postava ma svoj štýl vyjadrovania –doslova ch počujete dýchať vedľa vás –takí sú reálni. Uprednostňujem humor, neprisladzovanú prirodzenú romantiku, napätie a moment prekvapenia pred drámou a tragédiou.  Štylistika je určite tiež dôležitá, keďže som študovala prekladateľstvo, na takéto chybičky som háklivá.

Je tvoja knihy pre všetky generácie?
Cieľová skupina sú dievčatá od 11 do cca 16 rokov, ale myslím si, že to závisí od povahy človeka. Môj svokor to prečítal dvakrát a to má po šesťdesiatke. Každý sa pozeráme na rovnaké veci inak.  Je síce pravda, že keby som to nenapísala ja, asi by sa k nej nikdy nedostal, no keďže je veľmi pravdovravný a aj dosť kritický, som rada, že to tak dobre dopadlo! :)

Najšťastnejší deň v tvojej spisovateľskej kariére?
Keď som prvýkrát v ruke držala papierový výtlačok môjho debutu.

Je nejaký autor ktorého by ste chcela spoznať?
Ak by to bolo možné, tak Jane Austenovú! :) Fascinuje ma nielen jej dielo, ale aj jej život. Najmä to, ako to bolo s jej srdcovými záležitosťami a prečo sa vlastne nevydala. Z tých žijúcich určite J.K. Rowlingová.

Čo by si odkázala tvojim čitateľom a začínajúcim autorom?
Všetkým čitateľom ďakujem za čas strávený pri mojom „denníku“, teším sa, ak som vás ním potešila, pobavila a spríjemnila pár chvíľ a možno aj nejako pomohla. V súčasnosti pracujem na druhej knihe, ktorá úzko súvisí s Jane Austenovou, ale odohráva sa na Slovensku. Prvé kapitoly sú už zverejnené na mirkanovysedlakova.blog.cz. Týmto by som vás rada pozvala na jeho „návštevu“. Začínajúcim spisovateľom by som poradila: 1) veľa čítajte 2) píšte poviedky – skvelý tréning 3) blogujte a nadväzujte kontakt s čitateľmi 5) stimulujte fantáziu hudbou! :)




O knihe Prísne tajný denník Miry Danesovej

Rok vydania: 2014
Vydavateľstvo: Koruna
Väzba: Božovaná väzba
Počet strán: 368 strán

Obsah: Mladé a trochu splašené dievča Miriam Danesová si začne písať denník, ktorý dostane od svojej dokonalej staršej sestry Pamely. Tá dokáže behať v dvanásťcentimetrových podpätkoch, pomotať hlavu polovici chalanov v škole, a samozrejme, nikdy pri tom nespadne. Naopak Mira je v porovnaní so svojou sestrou najväčšou „lúzerkou“, aká kedy kráčala po pôde strednej školy v Oak Falls. Nielenže sa oblieka ako starý rocker (a rovnako dobre aj spieva a hrá na gitare v garážovej kapele spolu s partiou najbližších priateľov), nosí dioptrické okuliare s hrubým rámom a zubný strojček – ale je aj magnetom na trapasy každého druhu. Aby to nebolo málo, je ústrednou nepriateľkou najobľúbenejšej – a podľa neoficiálneho prieskumu školy aj najkrajšej – roztlieskavačky Ashley Monreyovej.

Ako sa Mira zachová, keď zistí, že na fešného chalana, s ktorým sa dala do reči v školskom autobuse, už rozhodila siete „mrcha“ Ashley a poškuľuje po ňom aj jej vlastná, najlepšia kamoška Liz? Našťastie má svoj denník, v ktorom si nemusí klásť servítku pred ústa, a aj vďaka nemu objaví najväčšie tajomstvo sama o sebe...

Kniha je veľmi zaujímavo napísaná. Mám rada knihy ktoré sú písané denníkovou formou. Trvalo mi asi deň a pol kým som ju prečítala. Je tam nejedna zápletka a na konci je šťastný happy end. Kniha je skôr pre mladšie ročníky ale ja sa občas rada vraciam ku knihám pre mladšie ročníky.
Čítali ste už túto knihu? Ak áno aký máte na ňu názor? Zajtra sa môžete tešiť na ďalší článok. 


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

I Can Academy - I CAN Motivačný diár a diár Srdce ženy 2024

  Vítam Vás pri poslednom tohtoročnom článku. Dúfam že ste si Vianoce užili naplno, ja osobne mám asi 10 fotiek z celých Vianoc...